Tworząc plan swojego rozwoju opierałam się na założeniach Planu Pracy Szkoły, Programu Wychowawczego oraz potrzebach i oczekiwaniach uczniów, rodziców i grona pedagogicznego.
Monika Smykowska nauczyciel kształcenia zintegrowanego Szkoły Podstawowej nr 4 w Kutnie
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.
Kutno 2003
Data rozpoczęcia stażu : 1.09.2003 r. Data zakończenia stażu : 31.05.2006 r. Czas stażu : 2 lata 9 miesięcy. Tworząc plan swojego rozwoju opierałam się na założeniach Planu Pracy Szkoły, Programu Wychowawczego oraz potrzebach i oczekiwaniach uczniów, rodziców i grona pedagogicznego.
Cel główny: Doskonalenie jakości pracy dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej ze szczególnym ukierunkowaniem na rozwijanie u dzieci aktywności twórczej i kształtowanie właściwych postaw społecznych.
Moje priorytety:
- Doskonalenie umiejętności zawodowych oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Tworzenie warunków umożliwiających odkrywanie przez uczniów własnych możliwości i talentów.
- Aktywna współpraca z rodzicami oraz organizacjami działającymi na rzecz dziecka.
- Uczestniczenie w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe.
- Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego.
§5 ust. 2 pkt 1. Opracowanie i wdrożenie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.
- Zadanie: Poznanie procedury awansu zawodowego.
Formy realizacji: Analiza dokumentów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela. Termin: IX 2003. Dowody realizacji: Znajomość procedury awansu zawodowego. Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu. Plan rozwoju zawodowego.
- Zadanie: Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego i wykorzystanie zdobytej wiedzy, umiejętności w podnoszeniu jakości pracy szkoły.
Formy realizacji: Tematyka i harmonogram opracowane przez ośrodki doskonalenia nauczycieli, opisywanie refleksji po odbytych szkoleniach i dzielenie się nimi z nauczycielami. Termin: Cały okres stażu. Dowody realizacji: Zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia zawodowego, opis przydatności szkolenia w pracy.
- Zadanie: Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej.
Formy realizacji: Poszukiwanie nowości wydawniczych dotyczących nauczania zintegrowanego i aktywizujących metod pracy. Termin: Na bieżąco. Dowody realizacji: Zestawienie bibliografii, recenzje wybranych pozycji.
- Zadanie: Współtworzenie programów i dokumentów szkoły.
Formy realizacji: Uczestnictwo w spotkaniach, dyskusja, praca nad tworzeniem dokumentów i programów szkoły. Termin: W miarę potrzeb. Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora szkoły.
- Zadanie: Opracowanie i wdrożenie własnego programu profilaktyczno-wychowawczego "Spójrzmy na siebie inaczej".
Formy realizacji: Opracowanie programu dla swojej klasy skorelowanego ze szkolnym planem wychowawczym i programem profilaktycznym szkoły. Termin: 2005/2006. Dowody realizacji: Program, sprawozdanie z realizacji, ewaluacja.
- Zadanie : Opracowanie i wdrożenie "Programu współpracy z rodzicami" klas I-III, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogizacji rodziców.
Formy realizacji: Opracowanie i wdrożenie programu. Dowody realizacji: Program, ewaluacja, potwierdzenie rodziców.
- Zadanie: Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.
Formy realizacji: Opracowywanie dokumentacji, przygotowywanie pomocy dydaktycznych dla uczniów, testów, dyplomów, opracowywanie scenariuszy. Korzystanie z Internetu. Termin: Cały okres stażu. Dowody realizacji: Wzory dodatkowych kart pracy, dyplomów, testów wykonanych technologią komputerową, scenariuszy zajęć itd..
- Zadanie: Opracowanie i wdrożenie własnego programu "Koła Małego Czytelnika" w ramach ogólnopolskiej akcji "Cała Polska czyta dzieciom".
Formy realizacji: Opracowanie programu, wdrożenie do realizacji, prowadzenie zajęć społecznie – 1 godzina w tygodniu, ewaluacja. Termin: Rok szkolny 2003/2004. Dowody realizacji: Program, ewaluacja. § 5 ust. 2 pkt 2. Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły
- Zadanie: Praca w zespole samokształceniowym.
Formy realizacji: Opracowanie tematyki spotkań dotyczących: awansu zawodowego, aktywizujących metod pracy, wzajemnej wymiany doświadczeń, współpracy z rodzicami, refleksji wynikających z samodzielnego studiowania literatury pedagogicznej. Prowadzenie szkoleń zespołu samokształceniowego. Termin: Okres stażu. Dowody realizacji: Opracowane referaty, protokoły spotkań.
- Zadanie: Gromadzenie i opracowywanie własnych materiałów przydatnych w pracy nauczyciela oraz udostępnianie ich zainteresowanym nauczycielom.
Formy realizacji: Opracowywanie ciekawych scenariuszy zajęć, uroczystości szkolnych , narzędzi pracy badawczej nauczyciela, karty pracy itp. Zorganizowanie w bibliotece szkolnej działu: "Referaty, scenariusze i opracowania dydaktyczne". Opracowywanie własnych scenariuszy , programów na forum Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej. Termin: Okres stażu. Dowody realizacji: Przykłady opracowanych scenariuszy zajęć, uroczystości itp. § 5 ust. 2 pkt 3a. Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
- Zadanie: Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja własnego programu rozszerzonej edukacji teatralno-literackiej "Dziecko twórcą i odbiorcą sztuki".
Formy realizacji: Umieszczenie programu w szkolnym zestawie programów. Wdrożenie programu we własnej klasie, ewaluacja. Termin: 2004/2005, 2005/2006. Dowody realizacji: Opracowany program, sprawozdanie z realizacji, recenzja, scenariusze zajęć, numery gazetki szkolnej, prace literackie dzieci.
- Zadanie: Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja własnego programu zajęć "Koła czytelniczo-teatralnego".
Formy realizacji: Umieszczenie programu w szkolnym zestawie programów. Wdrożenie programu na zajęciach prowadzonych społecznie raz w tygodniu, poza godzinami pracy, Termin: Rok szkolny 2004/2005, 2005/2006. Dowody realizacji: Opracowany program, sprawozdanie z realizacji, potwierdzenie dyrektora, scenariusze przedstawień, recenzja. § 5 ust. 2 pkt 3b. Opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą i opublikowanie ich, wygłoszenie lub popularyzacja w innej formie.
- Zadanie: Opracowanie publikacji i innych materiałów związanych z wykonywaną pracą.
Formy realizacji: Opublikowanie w portalu internetowym "planu rozwoju zawodowego". Termin: Rok szkolny 2004/2005. Dowody realizacji: Publikacja w Internecie.
- Zadanie: Opracowanie referatów na spotkania z rodzicami.
Formy realizacji: Pedagogizacja rodziców. Termin: Okres stażu, wg potrzeb. Dowody realizacji: Przykładowe referaty, protokoły zebrań, publikacja w bibliotece szkolnej. § 5 ust. 2 pkt 3 c. Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym.
- Zadanie: Prowadzenie zajęć koleżeńskich dla zainteresowanych nauczycieli oraz studentów.
Konsultacje z nauczycielami hospitującymi lekcje. Formy realizacji: Opracowywanie scenariuszy zajęć. Przygotowanie pomocy dydaktycznych. Omówienie zajęć. Termin: Okres stażu. Dowody realizacji: Scenariusze, podpisy obecnych, zdjęcia.
- Zadanie: Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców.
Formy realizacji: Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji i zajęć otwartych dla rodziców. Termin: Zgodnie z harmonogramem programu współpracy z rodzicami. Dowody realizacji: Scenariusze, protokoły zebrań. § 5 ust. 2 pkt 3d Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich.
- Zadanie: Współpraca z Policją, Strażą Pożarną.
Formy realizacji: Zapraszanie do szkoły pracowników policji, wycieczki do straży pożarnej, wykonanie gazetki tematycznej, pogadanki na temat bezpieczeństwa. Termin: W okresie stażu. Dowody realizacji: Potwierdzenie współpracy, zdjęcia.
- Zadanie: Współpraca z Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną – dział dziecięcy.
Formy realizacji: Udział w zajęciach organizowanych przez bibliotekę: lekcje biblioteczne, warsztaty, spotkania z autorami książek dla dzieci, aktorami itp. Termin: W okresie stażu. Dowody realizacji: Potwierdzenie, zdjęcia.
- Zadanie: Współpraca z Kutnowskim Domem Kultury.
Formy realizacji: Oglądanie spektakli teatralnych, udział w warsztatach teatralnych oraz w Przeglądach Teatrów Dziecięcych "Łapa". Termin: Okres stażu. Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora placówki, podziękowania, zdjęcia.
- Zadanie: Współpraca z kuratorem Sądu Rejonowego Wydz. Rodziny i Nieletnich.
Formy realizacji: Indywidualne spotkania, rozmowy, wizyty domowe. Termin: Według potrzeb. Dowody realizacji: Potwierdzenia, podziękowania.
- Zadanie: Współpraca z Kutnowskim Muzeum Regionalnym w celu zainteresowania dzieci historią miasta i regionu.
Formy realizacji: Pogadanki, lekcje muzealne, warsztaty. Termin: Według potrzeb. Dowody realizacji: Potwierdzenia.
- Zadanie: Współpraca z parafią św. M.B. Wspomożenia Wiernych.
Formy realizacji: Wspólna organizacja imprez środowiskowych: pikniki, uroczystości. Termin: Według potrzeb. Dowody realizacji: Potwierdzenia, podziękowania. § 5 ust. 2 pkt 3d Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych umożliwiających poszerzenie zakresu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z zadaniami szkoły.
- Zadanie: Ukończenie studiów podyplomowych "Język polski" umożliwiających prowadzenie zajęć w klasach IV-VI.
Formy realizacji: Podjęcie i ukończenie studiów podyplomowych. Termin: W okresie stażu. Dowody realizacji: Dyplom ukończenia studiów. § 5 ust. 2 pkt 3h Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich lub uzyskanie znacznych osiągnięć w pracy zawodowej.
- Zadanie: Organizacja konkursów dla uczniów klas I- III.
Formy realizacji: Opracowywanie regulaminów konkursów, przygotowanie scenariuszy. - konkursy szkolne: "Mój ulubiony bohater lektur", "Mistrz ortografii klas II-gich", "Mistrz ortografii klas III-cich" i inne. Termin: W okresie stażu. Dowody realizacji: Regulaminy, scenariusze, zdjęcia.
- Zadanie: Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
Formy realizacji: Udział w konkursach organizowanych przez lokalne organizacje, czasopisma dziecięce i inne. Współorganizacja imprez szkolnych : Miejska Inauguracja roku szkolnego 2003/2004, Uroczystość przekazania Sali sportowej i inne. Opracowanie Kalendarium szkoły w ramach przygotowywanej uroczystości 75-lecia i nadania szkole imienia Mikołaja Kopernika. Zapraszanie lokalnej telewizji i prasy na uroczystości. Termin: Cały okres stażu. Według harmonogramu. W miarę potrzeb. Dowody realizacji: Potwierdzenia. prace dzieci, zdjęcia, wycinki z gazet.
- Zadanie: Organizowanie imprez i uroczystości klasowych, spotkań z rodzicami oraz udział w ogólnoszkolnych imprezach i akcjach.
Formy realizacji: Organizowanie:
- wycieczek krajoznawczych (bliższych i dalszych);
- wycieczek do kina, teatru;
- uroczystości i imprez (spotkanie opłatkowe, zabawa karnawałowa, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Wieczór wróżb andrzejkowych itp.)
Czynny udział np.: w akcji "Sprzątanie Świata" itp. Termin: Okres stażu. Dowody realizacji: Sprawozdania, zdjęcia, scenariusze.
- Zadanie: Pomoc uczniom mającym problemy w nauce.
Formy realizacji: Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, opracowanie programu, przygotowywanie pomocy dydaktycznych. Termin: 1 godzina tygodniowo. Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora, program zajęć, wzory pomocy dydaktycznych.
- Zadanie: Pozyskiwanie dodatkowych środków na wzbogacanie klasopracowni nauczania zintegrowanego.
Formy realizacji: Wyposażenie klasopracowni w przybory i rekwizyty niezbędne do realizacji programu rozszerzonej edukacji teatralno-literackiej. Pozyskanie sponsora na zakup farb i tkanin – remont klasopracowni. Termin: Okres stażu. Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora.
- Zadanie: Przygotowywanie uczniów do uczestnictwa w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Formy realizacji: Rozmowy z dziećmi, pomoc w zdobywaniu informacji, włączenie rodziców do pomocy, próby, ćwiczenia (w czasie wolnym od zajęć). Termin: Na bieżąco, wg potrzeb. Dowody realizacji: Sprawozdania, zdjęcia, ewentualne dyplomy.
- Zadanie: Współpraca z Powiatową Stacją Epidemiologiczno- Sanitarną w Kutnie.
Formy realizacji: Współrealizacja programów i akcji z zakresu edukacji zdrowotnej. Termin: Według potrzeb. Dowody realizacji: Potwierdzenie, podziękowania, zdjęcia, prace plastyczne. § 5 ust. 2 pkt 4 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
- Zadanie: Opracowanie przynajmniej dwóch przypadków wychowawczych lub edukacyjnych – ich opis i analiza.
Termin: 2005/2006. Dowody realizacji: Dołączony opis i analiza przynajmniej dwóch przypadków wychowawczych lub edukacyjnych. Opracowała: Monika Smykowska
|